
Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésben?
Észak-Queensland, Ausztrália februárjában hat hónapnyi esőzést élt át, ami sok helyi lakos számára álmatlan éjszakákat jelentett, hiszen senki sem tudta, hogy reggel milyen mértékű árvíz és károk várnak rájuk. Különösen nehéz helyzetben volt Andrew Brown, aki nappal kiberbiztonsági oktató, de emellett amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik. Kevesen tudják, hogy ő a Wally’s Weather nevű Facebook oldal mögött áll, amely 107,000 követővel és havi 24 millió megtekintéssel büszkélkedhet, és az ausztrál trópusi Queensland időjárására összpontosít. A rekord mértékű árvíz idején, amikor 400 embert kényszerítettek otthonaik elhagyására, Brown folyamatosan frissítette a posztjait, még az éjszaka közepén is felkelt, hogy tájékoztassa követőit, érezve a felelősséget irántuk. Amikor észrevette, hogy az időjárásradarján öt órányi megállás nélküli eső várható, korábban elhagyta a munkahelyét, és nemcsak a Facebook követőit, hanem a főnökeit, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is figyelmeztette, hogy hasonlóan tegyenek.
„Ha nagy időjárási esemény zajlik, igyekszünk minél előbb értesíteni az embereket” – mondta Brown, aki Townsville-ben él, egy olyan területen, amely januártól márciusig tartó, esőben gazdag, forró és párás időszakairól ismert. „Az emberek tudni akarják, mi történik, mert ha áramkimaradás van, valószínűleg még mindig van internetkapcsolatuk. Ezek a rendszerek hajlamosak éjjel bekövetkezni, amikor nem látható, mi zajlik, így valóban úgy érezzük, hogy mi vagyunk a szemeik és fülükk” – tette hozzá.
Andrew Brown aktív és elkötelezett Facebook közönsége azt mutatja, hogy egyre többen fordulnak a közösségi médiához hírek és időjárás-előrejelzések kapcsán. Az Egyesült Államokban a Pew Research Center szerint a felnőttek 20%-a ilyen módon szerzi be ezeket az információkat. A közönség ugyanolyan figyelmet fordít a Facebook-influenszerekre, mint a hagyományos újságírókra és a mainstream médiára, sőt, a Reuters Institute és az Oxfordi Egyetem kutatása szerint többet figyelnek rájuk, mint a hagyományos médiára YouTube-on, Instagramon és TikTokon.
Daniel Angus professzor, a Queenslandi Technológiai Egyetem Digitális Média Kutató Központjának igazgatója, amikor Brisbane-ben találta magát a trópusi Alfred ciklon által hozott heves esőzés és árvíz közepén, inkább az Ausztrál Meteorológiai Iroda hivatalos tanácsát követte, mivel úgy véli, hogy ők nyújtják a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket. Angus professzor elismeri, hogy a helyi időjárási influenszerek, mint Brown Wally’s Weather oldala, a mainstream média és a kormányzati forrásokkal szembeni bizalmatlanság növekvő trendjéből ered, valamint a hírekben észlelhető hiányosságok betöltéséből. „Az időjárási influenszerek népszerűsége különösen a vidéki és regionális területeken nőtt, mivel rendkívül helyi, valós idejű frissítéseket biztosítanak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy” – mondta.
Brown és hasonló influenszerek hitelessége azért növekszik, mert szenvedélyesek, tájékozottak és gyakran mélyen beágyazottak azokban a közösségekben, amelyekről tájékoztatnak. Ugyanakkor Angus professzor figyelmeztet arra is, hogy az időjárási influenszerek hajlamosak pánikot kelteni. A Townsville-ben működő Higgins Storm Chasing például kritikát kapott, amikor 2018-ban történelmi szintű esőzést és árvízet jósolt, ami végül nem következett be. Az influenszerek gyakran felnagyítják a helyzetet, mivel nem állnak ugyanazon szabályok és következmények alatt, mint a hivatalos kormányzati források, ami félreértésekhez és dezinformációhoz vezethet.
A Weather Influencers világában pénzt is lehet keresni. Andrew Markowitz, aki meteorológiát tanult, és egy energiacégnél dolgozik, ugyanakkor 135,000 követővel rendelkezik TikTokon. A közvetítésekből, szponzorációkból és egyéb forrásokból származó bevételei révén havi több ezer dollárt kereshet, ami számára „móka pénz”, amit utazásra költ.
Ez a jelenség egyre inkább figyelmet kap, hiszen az időjárási influenszerek egy új dimenziót nyitnak meg a közönség számára, amelyben a hagyományos hírek mellett a közvetlen, személyesen kapcsolódó információk is fontos szerepet kapnak. Andrew Brown, aki a Wally’s Weather mögött áll, elmondta, hogy szeretne többet foglalkozni az időjárás-előrejelzéssel, és a tanítástól visszavonulni, de addig is élvezi a közönség figyelmét, anélkül, hogy a saját személyes identitását felfedné.

