
Kiber támadás miatt késések és üres polcok a Co-opban
Az Egyesült Királyságban a Co-op üzleteiben súlyos problémák léptek fel a közelmúltban, miután a cég nagy volumenű kibertámadás áldozatává vált. Az incidens következtében sok bolt polcai üresek maradtak, mivel a friss áruk szállítása jelentős mértékben akadozott. A Co-op üzletei nyitva álltak a vásárlók előtt, azonban a hétfői és keddi napokon egyes boltok csak készpénzes tranzakciókat tudtak elfogadni, ami a cég tájékoztatása szerint mára már megoldódott. A helyzet komolyságát mutatja, hogy a cég pénteken a BBC-nek elismerte, hogy a kibertámadás következtében „jelentős” mennyiségű ügyféladatot loptak el.
A Co-op szóvivője elmondta, hogy a boltok szállítmányait a hekkerek tartósan végrehajtott rosszindulatú próbálkozásai befolyásolták. A vállalat folyamatosan dolgozik azon, hogy csökkentse a zűrzavart és helyreállítsa a szállítmányozást. Azt is hozzátették, hogy bizonyos boltjaikban előfordulhat, hogy nem állnak rendelkezésre a megszokott termékek, és sajnálatukat fejezték ki a tagjaik és vásárlóik felé, ha ez érinti őket. A támadás mögött álló kibertörők azt állítják, hogy 20 millió ember személyes adatai kerültek a birtokukba, akik a Co-op tagsági programjához csatlakoztak, de a cég ezt a számot nem erősítette meg.
A Co-op áprilisi jelentése szerint a tagsági bázisuk 22%-os növekedést mutatott, így 2024-re elérték a 6,2 millió tagot. Az ügyfeleknek, akik a weboldalukra látogatnak, azt kommunikálták, hogy csak a tagok személyes adatai, mint például nevek, elérhetőségek és születési dátumok kerültek ki, míg a banki adatok, tranzakciós információk vagy jelszavak nem. A cég vezérigazgatója, Shirine Khoury-Haq hétfőn üzenetet küldött a vásárlóknak, amelyben elnézését kérte a történtekért. „Ez nyilvánvalóan rendkívül megterhelő a munkatársaink és tagjaink számára, és nagyon sajnálom, hogy ez megtörtént” – mondta.
A Co-op kibertámadása néhány nappal azután derült ki, hogy a Marks and Spencer is bejelentette, hogy ransomware-támadás áldozatává vált. A cég felfüggesztette online rendeléseit és több szolgáltatását, miközben próbálta kezelni a helyzetet. Közben a Harrods is bejelentette, hogy hekkerek próbálkoztak támadásokkal ellenük. A brit Nemzeti Kibervédelmi Központ (NCSC) figyelmeztetett, hogy a kiberbűnözők az IT segélyvonalakra hasonlító taktikával próbálnak bejutni a szervezetekbe.
A Co-op ügyfelei joggal aggódnak, hogy a kibernetikus fenyegetések milyen hatással vannak a biztonságukra és a magánéletük védelmére. A vállalat hangsúlyozta, hogy komolyan veszik az adatok védelmét és kötelezettségeiket az ügyfelek felé, különösen mivel tagok által birtokolt szervezetről van szó. A kibertámadás mértéke és hatása arra figyelmezteti a kiskereskedelmi szektort, hogy a digitális biztonsági intézkedések és a felhasználói adatok védelme elengedhetetlen a vásárlói bizalom fenntartásához.
A Co-op helyzete rámutat arra is, hogy a kiberbűnözés egyre növekvő problémát jelent a kiskereskedelemben, és a vállalatoknak folyamatosan figyelniük kell a biztonsági réseket. A piacon tapasztalható zűrzavarok és a vásárlói élmény romlása a kibertámadások következményeit is megmutatja. A Co-op-nak és más hasonló cégeknek most nemcsak a működésük helyreállítására, hanem a vásárlói bizalom újbóli megszerzésére is figyelniük kell.

