Gazdaság,  Tech

A önvezető járművek fokozatos térnyerése

Mike Johns nem számított arra, hogy Los Angelesből Scottsdale-be tartó visszaúton decemberben virálissá válik az élménye. Az utazásához egy önvezető taxit foglalt, és izgalommal ugrott be a járműbe, miközben a kíváncsi járókelők figyelték. Azonban sokkal több figyelmet kapott, mint amire számított. Johns tapasztalata valóságos körforgásba torkollott, amikor a Waymo önvezető autója körbe-körbe vitte őt a parkolóban, miközben a kíváncsi nézők továbbra is figyelték az eseményeket. Ahogy a helyzet egyre frusztrálóbbá vált, egyértelműen nem volt módja, hogy Johns megoldja a problémát – hiszen el kellett érnie a járatát. A férfi rögzítette a történteket, és a videó szinte azonnal virálissá vált, világszerte híradókhoz jutott el, ami újabb kétségeket ébresztett a közvéleményben az önvezető autók megbízhatóságával kapcsolatban.

„Miért történik ez velem egy hétfő reggel?” – kérdezte Johns a felvételen. Végül a járműben egy hang aktiválódott, amely arra figyelmeztette, hogy használja a Waymo alkalmazást, hogy visszanyerje az irányítást az autó felett. A Waymo, amely az Alphabet, a Google anyavállalatának tulajdonában áll, a BBC-nek elmondta, hogy szinte azonnal kiadott egy szoftverfrissítést, amely megoldotta a problémát. A cég állítása szerint önvezető rendszere „jobban teljesít a balesetek elkerülésében, mint az emberek”, ám Johns élménye nem volt egyedülálló a vállalat történetében. Tavaly több mint 600 autót hívtak vissza, miután egy jármű nekihajtott egy közlekedési táblának, míg 2024 májusában a Nemzeti Autópálya Közlekedési Hatóság (NHTSA) nyomozást indított a Waymo járműveivel kapcsolatos 22 incidens miatt.

A versenytárs szolgáltatások is hasonló nehézségekkel néztek szembe. Decemberben az amerikai autóóriás, a General Motors bezárta önvezető autókkal foglalkozó leányvállalatát, a Cruise-t, mivel a cég vezetése arra hivatkozott, hogy jelentős időt és erőforrást igényelne a vállalkozás skálázása. 2023 októberében egy Cruise jármű gyalogost ütött el, és több mint 6 méteren keresztül húzta, súlyosan megsebesítve őt. Emellett tavaly februárban kiderült, hogy az Apple pletykált önvezető autó projektje is összeomlott, míg az Uber 2020-ban feladta a saját önvezető gépkocsik fejlesztését. Néhány nagy szereplő azonban továbbra is versenyben maradt, köztük az Amazon által birtokolt Zoox, a chipgyártó Nvidia és Elon Musk Teslaja.

A Waymo jelenleg az Egyesült Államok vezető szereplője, saját önvezető taxi szolgáltatását már Phoenixben, San Franciscóban, Los Angelesben és Austinban üzemelteti, és hamarosan Atlanta és Miami városában is terjeszkedni kíván. De miért sikerült a Waymonak ott, ahol mások, legalábbis az Egyesült Államokban, kudarcot vallottak? Sven Beiker, a Stanford Üzleti Iskola oktatója és a Silicon Valley Mobility nevű autóipari tanácsadó cég ügyvezető igazgatója szerint három dolog áll a siker mögött: emberek, pénz és folyamatok. Beiker hangsúlyozza, hogy a Waymo az évek során a legjobb autonóm járműmérnököket alkalmazta, mögötte áll a Google anyavállalatának pénzügyi ereje, és alaposan dolgozik a fejlesztéseken.

A következő lépések között a jó időjárással rendelkező régiókban várhatóan előbb jelennek meg az önvezető szolgáltatások, mondja Philipp Kampshoff, a McKinsey globális autóipari és összeszerelési gyakorlatának vezetője. Ez magában foglalja a déli államokat, például Texas és Florida területeit, ahol a Waymo már rendelkezik tervekkel. Kampshoff kiemeli, hogy az önvezető taxik sokkal jobban működnek kedvező időjárási körülmények között, mivel a nehéz havazás még mindig komoly kihívások elé állítja őket. Emellett a járművek akkumulátorai is jobban teljesítenek melegebb környezetben, ami különösen fontos az önvezető autók számára, amelyeknek sok energiára van szükségük a fedélzeti számítógépek működtetéséhez. Az elkövetkező években várhatóan egyre több városban indítanak majd önvezető szolgáltatásokat, ám ez a folyamat lassú lesz, és komoly emberi jelenlétet igényel.

A biztonsági aggályok is jelentős tényezőt jelentenek, hiszen a technológia előretörése csak akkor valósulhat meg, ha nem történnek súlyos balesetek. David Liu, a Plus vezetője, amely önvezető szoftvereket fejleszt teherautók számára, hangsúlyozza, hogy a biztonság a legfontosabb szempont, amelyre figyelnek. Az önvezető teherautóknak sokkal biztonságosabbnak kell lenniük, mint az átlagos ember által vezetett járművek. Liu szerint az önvezető járműveknek különböző technológiákat kell alkalmazniuk ahhoz, hogy a közlekedési környezetet jobban monitorozzák, és figyelembe vegyék a hosszabb féktávolságokat is.

A jövőbeni önvezető autók fejlődését érdemes figyelemmel kísérni Kínában is, ahol a Baidu több mint 500 önvezető autót üzemeltet Wuhan városában, és országszerte 16 városban tesztelnek járműveket 19 gyártó által. A verseny tehát bizonyosan fokozódik, és a világ különböző tájain a közlekedési technológia fejlődése egyre izgalmasabbá válik. Johns visszatekintve a tapasztalataira és az autonóm járművek bevezetésére arra figyelmeztet, hogy mindannyian egy fizetett kísérlet részesei vagyunk, és a jövőbeni fejlesztések során a különböző városokban folyamatosan javítják a rendszereket.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cly41yx9w88o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük