Gazdaság,  Hírek

A milliárdos titkos terve: miért akarja megvenni a Royal Mailt?

Április végén a 500 éves Royal Mail egy cseh milliárdos, Daniel Kretinsky irányítása alá kerül, aki nemcsak egy futballklub társtulajdonosa, hanem jelentős befektetője egy brit szupermarketláncnak is. Felmerül a kérdés: miért akarja megvásárolni ezt a nehezen működő intézményt? Kretinsky, akit a cseh Szfinx néven is emlegetnek titokzatos stílusa miatt, júniusban, a Claridge’s szállodában reggelizett, ahol a személyzet kicsit zavarodottan próbálta teljesíteni a kérését: „Kérek egy pár ollót, egy üres teáskannát és forró vizet.” Az elegáns szálloda évtizedek óta szolgálja ki a globális elit tagjait, de Kretinsky saját kínai zöld teáját hozta magával, amit az ollóval felbontott, majd az üres kannába öntött.

A 49 éves milliárdos, akinek vagyona a Sunday Times Rich List szerint 6 milliárd font, Párizsban és Londonban él, és eredetileg ügyvéd volt, aki a európai energiapiacokon szerezte meg a vagyonát. A találkozón, amely során megpróbáltam rávenni, hogy adjon interjút a Royal Mail megvásárlásáról szóló merész tervéről, Kretinsky profilja, mint vásárló, aggodalmat keltett a szakszervezetek és a kormányzati tisztviselők körében, mivel történelmi kapcsolatai voltak Oroszországgal – cégei egy gázvezetéket üzemeltetnek, amely orosz gázt szállított Európába. Hat hónappal később azonban a brit kormány jóváhagyta a Royal Mail anyavállalatának megvásárlását, miután Kretinsky „jogilag kötelező” kötelezettségeket vállalt. A kormány úgynevezett „arany részvényt” kapott, amely lehetővé teszi, hogy értesítést kapjon a Royal Mail tulajdonjogát, központi helyét és adórezidenciáját érintő jelentős változásokról.

Kretinsky ambiciózus tervei között szerepel, hogy a Royal Mailt újra életre keltse, hiszen a szolgáltatás az utóbbi években egyre nagyobb nehézségekkel küzd. A Royal Mail története Henry VIII idejére nyúlik vissza, több mint 500 éve működik, és a brit élet szerves részét képezi. Az emberek sokáig kedvelték a „postásukat”, aki minden nap elhozta a leveleiket és csomagjaikat. Azonban az utóbbi időszakban a Royal Mail koronája megkopott: veszteségeket könyvel el, piaci részesedése csökken, és súlyos bírságokat kapott, mert nem teljesítette a kézbesítési célokat. A levélforgalma drámaian csökkent, a 2004-es 20 milliárd levélről tavalyra 7 milliárd alá esett.

A Royal Mail 2012-ben levált a Post Office-tól, majd 2013-ban privatizálták 3,3 milliárd font értékben. Az első kereskedési napon a részvények 38%-ot ugrottak, ami kritikát váltott ki, miszerint a vállalatot olcsón értékesítették. Kretinsky 3,6 milliárd fontért zárta le a megállapodást, ami 63%-kal több, mint azelőtt, hogy jelezte volna szándékát, de alig több, mint a privatizáláskor mért érték.

Kretinsky ambíciói között szerepel, hogy a Royal Mailt egy európai logisztikai konglomerátum alapkövévé tegye, amely az energiai, kiskereskedelmi és logisztikai ágazatokra épül. Az Universal Service Obligation (USO) keretein belül a Royal Mailnek törvényileg kötelező leveleket kézbesíteni napi hat napon keresztül, ami hátrányos helyzetbe hozza a versenytársakkal szemben, akik könnyedén választhatják meg a legnyereségesebb üzletágakat.

Kretinsky tervei között szerepel, hogy a Royal Mail technológiai fejlesztésekkel és befektetésekkel versenyképesebbé váljon. A cég célja, hogy a csomagküldés területén növelje részesedését, hiszen az e-kereskedelem fellendülése ellenére a Royal Mail részaránya csökken. A cseh milliárdos szerint a jövő növekedése az OOH (out-of-home) kiszállításra épül, amely a legújabb trendek között szerepel, és a vásárlók számára kényelmes megoldásokat kínál.

A Royal Mail előtt álló kihívások ellenére Kretinsky számára vonzó lehetőségeket tartogat a vállalat megvásárlása, és ha sikerül növelni a csomagküldés üzletágát, az új munkahelyek létrehozásához is hozzájárulhat. A szakszervezetek és a munkavállalók remélik, hogy a cseh milliárdos irányítása alatt a Royal Mail újra virágzásnak indulhat, és a vállalat versenyképesebbé válhat a piacon. Kretinsky már most is ígéretet tett arra, hogy a Royal Mail megtartja a nevét és központját az Egyesült Királyságban, ami bizakodásra ad okot a jövővel kapcsolatban.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cn4mm3kx0v2o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük