Hírek,  Mindennapok

A Titanic utolsó óráiról új, megdöbbentő részletek derültek ki a legújabb kutatás során

A Titanic sorsa mindig is foglalkoztatta az embereket, és a legújabb kutatások újabb részleteket tártak fel a tragikus sorsú óceánjáró utolsó óráiról. Egy részletes elemzés során a Titanic teljes méretű digitális szkennelése új fényt vetett a 1912 áprilisában bekövetkezett katasztrófára. A 3D-s másolat megmutatja, hogy a hajó hogyan hasadt ketté, amint a jéghegynek ütközött, és az a borzalmas látvány, ahogy a víz alá süllyedt. A katasztrófában körülbelül 1,500 ember vesztette életét, és az új elemzések most megerősítik a korábbi szemtanúk beszámolóit is.

A digitális szkennelés különösen értékes információkat nyújt a hajó kazánházáról, ahol a mérnökök az utolsó pillanatokig dolgoztak, hogy a hajó világítása aktív maradjon. A National Geographic és az Atlantic Productions által készített dokumentumfilm, a „Titanic: The Digital Resurrection” keretében végzett kutatások során a szkennelés egy számítógépes szimulációval együtt arra utal, hogy a hajótestben lévő, A4-es papírméretű lyukak vezettek a Titanic végzetéhez. Parks Stephenson, a Titanic szakértője megjegyezte, hogy a Titanic az utolsó túlélő szemtanúja a katasztrófának, és még mindig sok történetet tud mesélni.

A Titanic roncsai 3,800 méter mélyen fekszenek az Atlanti-óceán jéghideg vize alatt, és a környező terület feltérképezéséhez víz alatti robotokat használtak. Több mint 700,000 képet készítettek, hogy megalkossák a „digitális ikert”, amelyet a BBC News 2023-ban mutatott be először a világnak. A hajóroncs hatalmas mérete és a mélységben uralkodó sötétség miatt a korábbi merülések csak töredékes pillanatfelvételeket tudtak adni. Ezzel szemben a digitális szkennelés lehetővé tette a Titanic teljes körű megfigyelését.

A hajó orra a tengerfenéken áll, mintha folytatná az útját, míg a hajó farának maradványai 600 méterre találhatók, teljesen összeroncsolva, mivel a hajó a tengerfenékre csapódott, miután kettéhasadt. Az új térképezési technológia lehetővé teszi a Titanic tanulmányozásának új megközelítését. Stephenson szavai szerint a roncs olyan, mint egy bűncselekmény helyszíne: az események megértéséhez szükséges látni a bizonyítékokat és azok kontextusát. Az új szkennelés során számos új részlet is napvilágra került, például egy ablak, amelyet valószínűleg a jéghegy tört össze, összhangban a túlélők beszámolóival, miszerint jég került be az utasok kabinjába a baleset során.

A Titanic hatalmas kazánházának tanulmányozása során a szkennelés lehetővé tette, hogy lássuk, a hajó hátsó részén, ahol a hajó kettéhasadt, a kazánok némelyike homorú, ami arra utal, hogy még működtek, amikor a víz alá kerültek. A hajó hátulján egy nyitott állapotú szelep is felfedezésre került, amely azt jelzi, hogy a gőz még mindig áramlott az áramtermelő rendszerbe. Joseph Bell vezette mérnökcsapat mindent megtett, hogy a lámpák világítva maradjanak, így több utasnak lehetősége volt a mentőcsónakok biztonságos vízre bocsátására. Sajnos mindannyian odavesztek a katasztrófában, de hősies cselekedeteik sok életet mentettek meg.

Egy új szimuláció további betekintést nyújt a Titanic süllyedésébe. Ez a szimuláció a Titanic építési terveiből készült részletes szerkezeti modellt használ, figyelembe véve a hajó sebességét, irányát és helyzetét, hogy megjósolja a jégheggyel való ütközés következtében bekövetkezett károkat. A kutatók, élükön Jeom-Kee Paikkal a University College Londonról, fejlett numerikus algoritmusokat és számítási modellezést alkalmaztak a Titanic süllyedésének rekonstruálására. A szimuláció azt mutatja, hogy a hajó egy enyhe ütközést szenvedett el a jéghegytől, amelynek következtében egy sor lyuk keletkezett a hajótestén, és ezek a lyukak eloszlottak a hajó hat vízálló rekesze között.

A Titanic tervezésénél úgy gondolták, hogy a hajó elsüllyeszthetetlen, hiszen még négy vízálló rekesz elárasztása esetén is képesnek kellett volna maradnia a felszínen. Azonban a szimuláció megállapította, hogy a jéghegy által okozott kár hat rekeszt érintett, és a hajó sorsa a papírméretű lyukakon múlott. Mivel ezek a lyukak hosszú szakaszon helyezkedtek el, a víz lassan, de biztosan beáramlott, végül elárasztva a rekeszeket, ami a Titanic süllyedéséhez vezetett.

Bár a hajóroncs alsó része a hordalék alatt rejtőzik, a Titanic emberi tragédiája továbbra is jól látható. Az utasok személyes tárgyai szétszóródva hevernek a tengerfenéken. A digitális szkennelés új nyomokat ad a 1912-es hideg éjszakáról, de a szakértőknek évekbe telik, mire alaposan megvizsgálják a 3D-s másolat minden részletét. Ahogy Stephenson fogalmazott: „Csak kis részeket árul el nekünk, és minden alkalommal egyre többre vágyunk.”

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cwy6gjwd0g6o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük