Hírek,  Tech

Titanic felfedezés: forradalmi részletek a hajó utolsó óráiról

A Titanic tragédiájának újabb részleteit tárta fel egy teljes méretű digitális szkennelés, amely a híres óceánjáró utolsó óráira vonatkozóan nyújt új ismereteket. Az 1912 áprilisi katasztrófában 1,500 ember életét követelő hajó balesetének körülményeit most sokkal pontosabban érthetjük meg, a 3D-s rekonstrukció révén, amely bemutatja, hogyan tört ketté a Titanic, amikor jéghegynek ütközött. A kutatás során készített szkennelés különösen figyelemre méltó részleteket tárt fel, például a kazánház állapotát, amely megerősíti a túlélők beszámolóit arról, hogy a hajó mérnökei az utolsó pillanatig dolgoztak annak érdekében, hogy a világítás működjön.

A Titanic roncsát, amely 3,800 méter mélyen fekszik az Atlanti-óceán jéghideg vizében, víz alatti robotok segítségével térképezték fel. Több mint 700,000 képet készítettek, hogy létrehozzák a digitális ikert, amelyet 2023-ban a BBC News mutatott be először a nyilvánosságnak. Mivel a hajóroncs hatalmas és a mély tenger sötétjében fekszik, a mélytengeri járművekkel végzett kutatások csak részleges, ízelítő jellegű felvételeket nyújtanak a hajóról. A digitális szkennelés viszont az első teljes képet nyújtja a Titanicról, amelynek orra szinte állva fekszik a tengerfenéken, mintha a hajó folytatná az útját. Ezzel szemben a hajó hátsó része, amely körülbelül 600 méterre fekszik az orrtól, egy összeroncsolódott fémhalmaz, amely a hajó víz alá merülésekor keletkezett károk következménye.

A legújabb kutatási technológia új megközelítést kínál a Titanic tanulmányozásához. Parks Stephenson, a Titanic szakértője hangsúlyozta, hogy a roncs helyszínének teljes körű megértése kulcsfontosságú a baleset körülményeinek feltárásához. A szkennelés során felfedezett új részletek, például egy ablaknyílás, amely valószínűleg a jéghegy miatt tört össze, összhangban van a túlélők beszámolóival, miszerint a jég bejutott néhány kabinba a ütközéskor. A szakértők külön figyelmet fordítottak a hajó hatalmas kazánházának vizsgálatára is, amely a hajó hátsó részén található, éppen ott, ahol a Titanic kettétört. A túlélők beszámolója szerint a hajó fényforrásai tovább működtek, miközben a víz alá merült.

A digitális rekonstrukció azt mutatja, hogy néhány kazán homorú, ami arra utal, hogy működésben voltak, amikor a víz alá kerültek. A hátsó fedélzeten egy nyitott állapotban lévő szelep is előkerült, jelezve, hogy a gőz még mindig áramlott az elektromos áramtermelő rendszerbe. Mindez köszönhető volt Joseph Bell vezetésével azon mérnökök csapatának, akik a hajó süllyedése közben is a kazánok etetésén dolgoztak, hogy biztosítsák a világítást. Mindezek ellenére ők is az esemény áldozatai lettek, de hősiességük sok életet mentett meg, mondta Stephenson.

Egy új számítógépes szimuláció további betekintést nyújt a Titanic süllyedésébe. Ez a szimuláció a hajó terveit felhasználva, valamint a sebesség, irány és helyzet információival dolgozik, hogy megjósolja a jégheggyel való ütközés következtében keletkezett károkat. A kutatás vezetője, Jeom-Kee Paik professzor a Londoni Egyetemről elmondta, hogy a szimuláció azt mutatja, a Titanic csak egy enyhe ütközést szenvedett el a jégheggyel, amelynek következtében sorozatos lyukak keletkeztek a hajótestén.

A Titanic tervezésekor úgy vélték, hogy a hajó elsüllyeszthetetlen, hiszen négy vízálló rekesz is elárasztódhat anélkül, hogy elsüllyedne. A szimuláció azonban azt mutatja, hogy a jéghegy okozta kár hat rekeszen terjedt el. Simon Benson, a Newcastle-i Egyetem hajóépítési docense is hangsúlyozta, hogy a Titanic süllyedése és a megmenekülése közötti különbség apró részleteken múlott, olyan lyukakon, amelyek mérete körülbelül egy A4-es papírlapéval egyenlő. A katasztrófa embertelen tragédiája továbbra is látható, hiszen a hajó utasainak személyes tárgyai szétszóródva hevernek a tengerfenéken. A digitális szkennelés új nyomokat ad a szakértők kezébe, de az igazság teljes feltárása évekbe telik.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cwy6gjwd0g6o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük